Projek Restore Honda C70 Motorkraf bermula semalam 30082020. Kami mulakan
dengan memisahkan semua bahagian satu demi satu. Ini adalah pengalaman pertama
anak saya dalam kerja-kerja pembaikan dan pemulihan motosikal. Anda dapat
melihat betapa canggung dan lucunya dia dalam menolong anak saudara saya yang berbaju merah Haikal.
![]() |
Team Motorkraf Danish Muqri & Haikal |
Saya setuju dengan kalian sekiranya anda menyebutnya sebagai projek eksperimen Motorkraf. Kami memutuskan untuk memulakan projek walaupun tidak ada mekanik bersama kami. Sebenarnya, kami telah membuat perjanjian dengan mekanik yang dapat membantu kami dalam projek itu tetapi malang dia harus membatalkan perjanjian dengan kami pada hari Sabtu.
![]() |
Honda C70 Motorkraf sebelum dileraikan |
Tanpa pilihan lain, kami harus membuat penyesuaian dalam rancangan kami. Selepas perbincangan pendek, anak
saya Danish Muqri dan Haikal bersetuju untuk memulakan projek itu sendiri. Bagi
saya, ini adalah peluang yang sangat baik bagi mereka untuk belajar mengenai restorasi motosikal. Orang selalu mengatakan bahawa selalu
ada pertama kali untuk semuanya.
![]() |
Kebanyakkan bahagian Honda C70 Motorkraf perlu diganti |
Job ini memerlukan
lebih banyak masa daripada yang kami jangkakan. Mungkin kerana budak-budak itu
tidak berpengalaman. Kami bersyukur kepada Allah kerana kerja-kerja itu telah selesai tanpa
masalah. Ini adalah kejayaan pertama kami dalam menyelesaikan projek ini. bebudak
tu gembira dengannya dan tentunya saya juga. Kami
telah mendapat 1 ilham untuk membahagikan semua kerja menjadi beberapa
segmen dan menyerahkannya kepada beberapa orang. Dengan cara ini kami boleh
melakukan pelbagai kerja pada satu masa. Sudah tentu ia akan dapat menjimatkan
lebih banyak masa.
![]() |
Ada beberapa baagian Honda C70 Motorkraf yang sukar dipisahkan |
Segmen tersebut adalah pembaikan dan pemulihan enjin,
pembaikan chasis dan cat, kerja-kerja pendawaian dan akhir sekali pemasangan
semula. Kerja-kerja pembaikan dan pemulihan enjin akan dilakukan oleh mekanik
yang berpengalaman dari sebuah kedai pembaikan motosikal yang dipercayai
berhampiran tempat kami. Kami akan melakukan pembaikan chasis dan cat dan juga
pemasangan terakhir. Kerja-kerja pendawaian agak rumit dan kami masih mencari
orang yang berkebolehan untuk pekerjaan itu. Kami berharap dapat menjumpai
seseorang yang pakar dalam bidang itu.
![]() |
Restorasi enjin Honda C70 Motorkraf mungkin memakan masa |
Apabila kami mengingat kembali semua perkara yang telah kami
lalui dalam perjalanan meyiapkan projek ini, kami dapat melihat beberapa
kelemahan dalam cara kita orang Melayu menjalankan perniagaan. Kelemahan yang
jelas adalah keserakahan dan tidak boleh dipercayai. Contohnya, anda boleh
lihat bagaimana mekanik yang berjanji untuk membantu kami sejak awal. Dia
dengan rakus mengambil pekerjaan lain dan memungkiri janjinya kepada kami hanya
kerana pekerjaan itu lebih jauh dan bayarannya lebih tinggi. Dia sangat tamak
dan tidak boleh dipercayai.
![]() |
Chasis atau body Honda C70 Motorkraf |
Itulah semua update yang kami ingin sampaikan hari ini.
Terakhir kami percaya bahawa setiap lelaki harus menjadi orang yang boleh
dipercayai dan kita tidak boleh mempunyai keserakahan di dalam hati kita jika
kita ingin berjaya. Itu sahaja. Jangan lupa untuk subscribe blog ini dan channelYoutube Motorkraf. Jangan lupa juga untuk menjemput rakan dan keluarga anda
untuk like dan share halaman Facebook Motorkraf dan menyertai kumpulan Facebook
baru yang diberi nama Motorkraf Garage
Mr. Cycoon
Motorkraf 31 Ogos 2020
0 Ulasan